Goodbye Sustainability & Privacy Team!
 
 

Click here for English

Juni, 2014

"Ik wil geen strategie voor duurzaamheid, ik wil een duurzame strategie", zei onze CEO Rob Shuter tegen ons vlak na zijn aantreden in 2012. Deze uitspraak zette een reeks van veranderingen in gang. Duurzaamheid werd een integraal onderdeel van de Vodafone strategie.

We rapporteerden niet meer apart over duurzaamheid, maar publiceren - in lijn met de strategie - een geïntegreerd jaarverslag. De volgende stap was het integreren van het duurzaamheidsteam in andere bestaande teams: strategie, external affairs en regulering & privacy. Deze visie past bij de nieuwe fase van CSR naar geïntegreerd denken, het streven naar de ultieme balans tussen commercieel en maatschappelijk belang en focussen op kansen waarmee we de grootste impact kunnen realiseren.

Het voordeel is ook dat door de geïntegreerde benadering meer medewerkers verantwoordelijk en betrokken zijn bij de economische, milieu, sociale en ethische aspecten van onze bedrijfsvoering. Nu zullen jullie je afvragen: dus ook geen CSR nieuwsbrief meer? Dat klopt. We blijven jullie natuurlijk informeren, maar gaan dit ook op geïntegreerde wijze doen. Hoe dat eruit gaat zien, laten we jullie na de zomer weten. Voor nu, tot ziens!

Judith Lichtenberg, Regulatory & Privacy
Martin de Jong, Strategy
Floor Klein, External Affairs
Danielle Puma, Vodafone Foundation

Mocht je vragen hebben over onze nieuwe werkwijze of hierover van gedachten willen wisselen, dan kun je ons mailen.

 
  Telefoonkosten | Mobiles for Good | Street Charge | Stakeholderdialogen | Duurzaamheidsweetjes
 
 
  Hebben jongeren geldproblemen door
hun mobiele telefoon?
 
 
   
  World of Difference De perceptie is dat mobiele telefonie geldproblemen veroorzaken bij jongeren. Vodafone is daarom vorig jaar een partnership aangegaan met stichting ‘Weet Wat je Besteedt’ (WWJB). Het doel van deze samenwerking is om jongeren te helpen beter inzicht en controle te krijgen over hun mobiele telefoonkosten. Naar aanleiding hiervan heeft onderzoeksbureau Young Works een onderzoek voor ons uitgevoerd onder 1505 jongeren tussen de 12 en 24 jaar. Uit het kwantitatief onderzoek blijkt dat twee vijfde van de jongeren maandelijks zijn of haar abonnement overschrijden. Zij zien dit echter zelf niet als een probleem; het gebruik van hun mobiel wordt ervaren als “een primaire levensbehoefte” en hoge(re) kosten worden dan als “onvermijdelijk” gezien. Na afloop van het onderzoek heeft een groepje jongeren gebrainstormd over mogelijke hulpmiddelen om inzicht en controle ten aanzien van smartphonegebruik te vergroten. Vodafone werkt nu samen met WWJB aan de vervolgstappen.  
  
  Derde editie Mobiles for Good Challenge  
 
   
 
WinnaarsDit jaar wordt de 3e editie van de Mobiles for Good Challenge georganiseerd. Met dit initiatief, opgezet door de Vodafone Foundation, stimuleren we de ontwikkeling van mobiele toepassingen die een oplossing bieden voor sociale problemen in Nederland. Denk hierbij bijvoorbeeld aan betere zorg, welzijn, onderwijs, veiligheid en werkgelegenheid. Iedereen met een innovatief idee voor een product of dienst dat een bijdrage levert aan de maatschappij kan meedoen. Op 10, 11 en 12 juni worden tijdens de Mobiles for Good finale de zes winnende teams gekozen. Zij zullen een startkapitaal van € 30.000 ontvangen en deelname aan de Vodafone Mobiles for Good Innovation Bootcamp. Benieuwd naar de winnende ideeën? Hou de website de komende tijd in de gaten!
 
  
  Mobiele telefoons opladen met de zon  
 
   
  Safety NetOp het Museumplein in Amsterdam staan sinds Maart drie oplaadstations voor mobiele telefoons, mede mogelijk gemaakt door Vodafone. De oplaadstations worden volledig gevoed door zonne-energie en heten ‘Street Charge’. Het gebruik van de Street Charge is voor iedereen kosteloos en zeer eenvoudig: je koppelt je smartphone, tablet of camera aan de USB of micro-USB kabeltjes van de Street Charge en laadt direct je mobiele apparaat op met energie van de zon. De Street Charge beschikt over drie zonnepanelen met een kracht van 45 Watt, die zelfs op bewolkte dagen voldoende energie opleveren. Ook ‘s nachts kan de Street Charge worden gebruikt; dan put de paal haar energie uit de interne batterij die overdag wordt opgeladen. Na 10 minuten laden is een mobiele telefoon weer van voldoende stroom voorzien om een telefoongesprekje te voeren. Vodafone ziet de Street Charge als een mooie manier om te laten zien wat zonne-energie kan betekenen in het dagelijkse leven.  
  
  Wat vinden stakeholders belangrijk?  
 
   
 
M2M technologieVodafone organiseerde in mei twee stakeholderdialogen; één op 16 mei voor externe stakeholders en één op 19 mei voor Vodafone medewerkers. In tegenstelling tot afgelopen jaren lag de focus dit keer niet alleen op duurzaamheid maar op een brede selectie van relevante thema’s vanuit ‘Integrated Thinking’. Centraal stond het valideren van materialiteit - ofwel de voor stakeholders belangrijke thema’s - en welke waarde Vodafone kan toevoegen aan de maatschappij. We zullen de uitkomsten gebruiken voor het geïntegreerd jaarverslag en het aanscherpen van onze focus gebieden.

Het verslag wordt momenteel uitgewerkt maar we delen graag alvast drie kernthema’s die in beide sessies naar voren zijn gekomen:
1) Het belang van transparantie en communicatie;
2) De educatieve rol van Vodafone richting het bredere publiek als het gaat om de mogelijkheden, maar ook risico’s van smartphones en mobiele technologie in het algemeen;
3) De toekomst van telecom en de noodzaak voor innovatie.

Tijdens beide bijeenkomsten werd er actief mee gediscussieerd door de deelnemers en waardevolle input gegeven.
 
  
  Duurzaamheidsweetjes  
 
  
 
Vodafone steunt de WakaWaka, de bekende oplader voor mobiele telefoons. Koop een WakaWaka bij Vodafone en je doneert hiermee ook een WakaWaka aan ons ‘Instant Network’- programma; een tijdelijk netwerk voor rampgebieden.
Eco-score toestel van het voorjaar: Samsung Galaxy S5. Met een score van 3.5 is dit de hoogst scorende 4G smartphone.
Vodafone heeft de aanbesteding van de Gemeente Eindhoven voor de levering van mobiele telefonie gewonnen.Onderdeel van deze aanbesteding is een gezamenlijke pilot: waarin we de sociale aspecten van de keten inzichtelijk maken en waar nodig verbeteren.
Het Nieuwe Werken wordt steeds vaker ‘duurzaam werken’ genoemd. Vodafone is al jaren een voorbeeld in Nederland. Ongeveer 300 bedrijven krijgen jaarlijks de ‘mobile working experience’; een rondleiding door het hoofdkantoor van Vodafone in Amsterdam. Ben je ook geïnteresseerd? Geef je dan nu op.
Vodafone is lid geworden van de Ellen Mac Arthur Foundation als 1 van de CE100 bedrijven die de circulaire economie willen stimuleren.
Inmiddels zijn er al 30.000 WIJS magazines verspreid. We hebben nog een beperkte oplage op voorraad. Heb je interesse? Stuur een mailtje met je aanvraag.
 
     
Facebook Twitter Youtube
  © Vodafone 2014 Privacy Disclaimer Contact