Vodafone informeert over maatschappelijk verantwoord ondernemen
 
  Click here for English

November 2012

In deze tweede nieuwsbrief kunt u lezen wat Vodafone het afgelopen kwartaal op het gebied van duurzaamheid heeft gedaan. Voor mij persoonlijk was de finale van de Mobiles for Good Challenge een hoogtepunt. Zes teams, met ieder fantastische ideeën over hoe mobiele technologie kan bijdragen aan de zorg en welzijn van mensen, streden om de drie hoofdprijzen. Eén van de winnaars was de startup Amplino, die een mobiele malariatester wil ontwikkelen waarmee artsen binnen 40 minuten een diagnose kunnen stellen. Met de huidige middelen is daar twee tot drie weken voor nodig. Hiermee kan het aantal slachtoffers van malaria aanzienlijk worden teruggebracht. Fantastisch om te zien wat je kunt bereiken dankzij de inzet van mobiele technologie!

Danielle Puma
Director Vodafone Foundation

Elke nieuwsbrief maak je kennis met een andere medewerker uit het Privacy & Sustainability team.


Privacy & Sustainability team:
Judith Lichtenberg (manager),
André Walter, Martin de Jong,
Danielle Puma (Foundation),
Floor Klein
 
 

Privacy Web Centre | Eco-score | Mobiles for Good Challenge | Vodafone Volunteers | Duurzaamheidsweetjes

 
 
  Privacy Web Centre
 
 
 
   
  Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat we hun privacy respecteren. Zij hebben er recht op dat de communicatie over ons netwerk vertrouwelijk blijft en dat wij hun persoonsgegevens zorgvuldig beheren. Wij zijn ons ervan bewust dat het krijgen van dit vertrouwen niet vanzelfsprekend is; we moeten dit vertrouwen verdienen. Daarom doen wij onze klanten concrete beloftes over hoe wij omgaan met hun privacy. Een van onze beloftes is dat wij een helder en compleet inzicht geven in welke gegevens we over onze klanten hebben en waarvoor we deze gebruiken. Op ons nieuwe Privacy Web Centre is alle informatie over privacy en gegevensbescherming op één plek beschikbaar, inclusief tips & tools die onze klanten helpen bij het voorkomen en verminderen van risico's die hun privacy kunnen aantasten. Heeft u een opmerking of suggestie hoe wij onze informatie over privacy kunnen verbeteren, laat het ons dan weten via: Privacy.nl@vodafone.com.  
  
  Eco-score
 
 
 
   
  De eco-score, het duurzaamheidslabel voor mobiele telefoons, is sinds 1 december 2011 in alle directe consumentenkanalen van Vodafone Nederland te zien. In Nederland zijn er positieve gesprekken met andere mobiele aanbieders om de eco-score ook te gaan gebruiken. Inmiddels gebruiken zes andere Europese landen waar Vodafone actief is vanaf deze maand ook de eco-score. En ook in Nieuw-Zeeland en Australiëë wordt het duurzaamheidslabel deze maand op ieder prijskaartje zichtbaar.  
 Iets waar wij als bedenkers van de eco-score trots op zijn! We zijn continu bezig met het verbeteren van de eco-score, zowel de methode als de communicatie van deze methode. We hebben hiervoor een aantal onderzoeken onder klanten gehouden en ook een stakeholderdialoog. Lees hier meer over de uitkomsten van de stakeholderdialoog. Natuurlijk willen wij ook graag weten hoe u denkt over de eco-score. Discussieer daarom mee op het Forum van Vodafone. 
  
  Mobiles for Good Challenge
 
 
 
   
  De Vodafone Foundation en Waag Society hebben op 17 september jl. de winnaars van de 'Mobiles for Good Challenge' bekendgemaakt tijdens het PICNIC festival in Amsterdam. Deze wedstrijd is in het leven geroepen om mobiele technologie te promoten als middel om gezondheidszorg en welzijn te verbeteren. De drie winnaars ontvangen 40.000 euro, kantoorruimte in Amsterdam en professionele begeleiding om het concept versneld op de markt te brengen.  
 Het eerste team ontwikkelt de eerste malariatester on the go, waardoor het testen van malaria wordt teruggebracht van drie weken naar 40 minuten. Het tweede team, het tweede team, met onder meer een chirurg uit het Amsterdams Medisch Ziekenhuis, verbetert de begeleiding van ouderen door de ontwikkeling van een hospitality app. Het derde team geeft mensen een stem terug met de ontwikkeling van een spraakmakende app. De winnaars zijn gekozen uit 73 inzendingen. Klik hier voor meer informatie.  
  
  Vodafone Volunteers
 
 
 
   
  Medewerkers van Vodafone mogen elk jaar een dag besteden aan vrijwilligerswerk. De animo hiervoor is groot en daarom hebben we samen met Nederland Cares een nieuw vrijwilligersplatform gelanceerd, met nog meer activiteiten dan voorheen. Bijna iedere dag worden nieuwe activiteiten aangeboden voor medewerkers, variërend van het wandelen met oudere mensen uit verzorgingstehuizen en het organiseren van een bliksemstage op kantoor voor jongeren uit achterstandswijken tot het opknappen van een kinderboerderij.

 
 Het doel is om dit jaar 2.500 vrijwilligersuren te doneren. Onder het motto "What is the last time you made someone smile" overtuigen we onze medewerkers zich in te zetten als vrijwilliger. 
  
  Duurzaamheidsweetjes  
 
 
Duurzaamheidsverslag 2011/2012: Met het publiceren van het duurzaamheidsverslag geven wij inzicht in onze dilemma's en performance en nodigen wij u uit mee te denken over ons MVO-beleid. Klik hier voor het online verslag.
Forum: Sinds kort kunnen klanten op het Forum van Vodafone vragen stellen en discussiëren over bewust (smart-) phonegebruik, bijvoorbeeld over de eco-score en veilig mobielgebruik door kinderen.
Vodafone Parent Panel: Vodafone heeft een Parent Panel dat bestaat uit medewerkers die als ouder meedenken over hoe wij veilig en verantwoord smartphonegebruik door kinderen kunnen stimuleren.
Nationale Ouderavond: Vodafone is één van de partners van de Nationale Ouderavond over jongeren en social media op 27 november 2012. Meer info en aanmelden: www.jmouders.nl.
Brand en netwerk: Lees op het Corporate Blog over de conclusies en aanpak na de brand in april en de netwerkinnovatie. Klik hier.
Urban Athlon en HELP! app: Vodafone-medewerkers brachten de HELP! app onder de aandacht bij hardlopers tijdens de Urban Athlon op 16 september in Amsterdam. Klik hier voor meer informatie over de HELP! app.
 
     
         
                 
  Klant in
Control
  Slim
Samenwerken
  Sociale
innovatie
  Duurzame
Bedrijfsvoering
 
  Duurzame keuzes bieden en veilig en verantwoord gebruik van onze producten en diensten mogelijk maken.   Bedrijven helpen om hun bedrijfsvoering te verduurzamen door het toepassen van mobiele communicatie- oplossingen.   Communicatie-oplossingen ontwikkelen om veiligheid en gezondheid van mensen in kwetsbare situaties te bevorderen   Verbeteren van onze bedrijfsprocessen om onze positieve impact te maximaliseren en onze negatieve impact te minimaliseren.