Kansen creëren voor duurzaam leven & werken
 
 


Click here for English

Januari, 2014

Afgelopen jaar publiceerden we voor het eerst een geïntegreerd jaarverslag waarin we zowel onze financiële, economische als onze sociale en milieudoelen en prestaties lieten zien. Het jaarverslag was nog geen week online of wij hebben de koppen alweer bij elkaar gestoken om na te denken over hoe we dit het komend jaar verder kunnen verbeteren. We luisteren daarbij goed naar onze omgeving en de reacties die we krijgen op het beleid en rapport. Zo hebben we bijvoorbeeld stakeholders direct telefonisch benaderd om te vragen wat hun verwachtingen zijn, hoe ze het jaarverslag gebruiken en welke informatie ze hierin verwachten. Elk jaar willen we nog beter aansluiten op de wensen en eisen van klanten, medewerkers en andere stakeholders. Het is een belangrijke uitdaging voor ons om “Integrated Thinking” nog verder op de kaart te zetten en echt onderdeel te laten worden van ons DNA. Zo werken we gezamenlijk toe naar een duurzame bedrijfsvoering. Eén van de projecten die zich hier op richt is het reputatiemanagement programma van Vodafone waar duurzaamheid een belangrijk onderdeel van is. Deze aanpak leverde ons de eerste nationale reputatie award op!

Duurzaamheid is meer dan rapporteren en reputatie. Lees in deze nieuwsbrief meer over bijvoorbeeld het WIJS magazine en onze bijdrage aan het noodnetwerk in de Filipijnen.

Nienke Schütte
CSR Manager a.i.
nienke.schutte@vodafone.com

In elke nieuwsbrief maak je kennis met een andere medewerker uit het Sustainability & Privacy team: Judith Lichtenberg (afdelingsmanager), Martin de Jong, Floor Klein en Danielle Puma (Vodafone Foundation). Nienke versterkt ons team in verband met het zwangerschapsverlof van Floor.

 
  WIJS magazine | Vodafone Instant Network | Reputatieaward | Transparantie | Duurzaamheidsweetjes
 
 
  ‘WIJS de online wereld in’ is gelanceerd  
 
   
  Safety NetWe lanceerden samen met Mijn Kind Online, Digibewust en Mediawijzer.net het nieuwe magazine WIJS de online wereld in. Mobiele technologie biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich mee. Klaske de Jonge, Directeur Corporate Affairs & Strategy: "Als moeder van twee kinderen en als directeur bij Vodafone vind ik het belangrijk dat we mobiel internet leuk en leerzaam, maar ook veilig maken voor onze kinderen. Wij als volwassenen moeten ze op weg helpen om mediawijs te worden". WIJS helpt hierbij door deskundig advies te geven aan ouders en opvoeders en helpt kinderen veilig de online wereld te ontdekken. Daarnaast bevat het magazine advies, tips en tools, do’s en don’ts en checklists. Het magazine is gratis verkrijgbaar bij alle Vodafone en BelCompany winkels en nu ook te lezen als online magazine.  
  
  Vodafone zet noodnetwerk op na orkaan in Filippijnen  
 
   
 
WinnaarsBinnen 24 uur nadat de Filippijnen waren getroffen door de orkaan Haiyan waren twee teams van Vodafone onderweg naar het rampgebied om hier het Vodafone Instant Network te bouwen. Bij noodsituaties is hulpverlening ter plekke het belangrijkste, vrij snel daarna ontstaat de behoefte om te kunnen communiceren met dierbaren. De orkaan verwoeste het netwerk in de Filippijnen waardoor mensen hun dierbaren niet konden laten weten dat ze in leven waren. Sinds twee jaar biedt het Instant Network een oplossing voor dit soort situaties. Toen het noodnetwerk eenmaal in gebruik was, werden er 1.000 sms-jes per minuut verstuurd en 20.000 telefoon gesprekken per dag gevoerd. De behoefte om te communiceren was zelfs zo groot dat de lokale Filipijnse bevolking brandstof bracht om de generator te laten draaien. Nu wordt het Instant Network nog steeds gebruikt. De lokale mobiele operator SMART heeft het werk overgenomen van de Vodafone Foundation en de vrijwillige Vodafone Technici.
 
  
  Be Good and Tell it! Vodafone wint
1e Nationale Reputatieaward
 
 
   
 
M2M technologieVodafone heeft de eerste Reputatie Management Award gewonnen! We zijn erg blij met deze erkenning: Het betekent niet dat we de beste reputatie hebben, maar het laat zien dat we op een goede manier met reputatiemanagement bezig zijn. De jury: "Vodafone heeft hard gewerkt aan de reputatie van de Telecomsector en aan de reputatie van Vodafone binnen die sector. Reputatiemanagement bij Vodafone stoelt op een gedegen analyse van de belangrijkste reputatiedrivers en op basis daarvan een systematische benadering van stakeholders. Zo heeft Vodafone vanuit het motto Be good and tell it aanpassingen gedaan in productaanbod en klantenservice die zorgen voor helderheid en transparantie. Met als resultaat een steeds betere reputatie". We verwelkomen de komst van deze prijs. Het biedt een platform voor het vakgebied van reputatiemanagement. Lees meer over onze visie op reputatie en het winnen van de award op ons corporate blog.
 
  
  Vodafone jaarverslag 4de keer op een rij
transparantste buitenlandse onderneming
 
 
   
  World of Difference Bij de uitreiking van de Transparantie Benchmark zijn we dit jaar geëindigd op de 12e plek. Daarmee zijn we voor het vierde jaar achter elkaar de hoogst genoteerde buitenlandse onderneming. Er zijn verbeterpunten genoemd die we zeker zullen meenemen in het verslag voor aankomend jaar zoals contextuele samenhang, externe focus en het beter delen van uitdagingen. Heb je ons rapport gelezen? We horen graag jouw feedback. Zo weten we of we op een goede manier bezig zijn met maatschappelijke verslaglegging.  
  
  Duurzaamheidsweetjes  
 
  
 
Het duurzaamheidslabel Eco-score voor mobiele telefoons bestaat twee jaar. Het stimuleert vooral de producenten van mobiele telefoons om duurzamer te worden. Lees meer over deze analyse in het corporate blog.
Steeds meer klanten maken gebruik van de mogelijkheid om hun gebruikte mobiele telefoon aan Vodafone te verkopen. Bekijk ook onze projecten Vodafone Inruildeals en NPEY rondom circulaire economie.
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel geworden in het verplichte introductieprogramma voor nieuwe medewerkers.
In het kader van het Kinderen Veilig Verbinden programma hebben UvA-studenten een advies uitgebracht over hoe we nog beter jongeren kunnen ondersteunen in hun smartphone gebruik.
De winnaars van World of Difference 2014 zijn bekend. Robert Hoogendoorn, Sanne Meijer, Pim Verweij en Fred Manders gaan vanaf februari 2014 in Kenia aan de slag met een mobiel voorlichtingsprogramma.
PebbleMed, een smartwatch voor patiënten met een hoge bloeddruk, heeft op 5 december de derde prijs gewonnen bij de Vodafone Foundation Mobile for Good Europe Awards in Brussel.
 
     
Facebook Twitter Youtube
  © Vodafone 2014 Privacy Disclaimer Contact